エンジン負荷を定義するために使用される理論式はありますか?
それは理論的ではなく、現実的です。よるとSAEインターナショナルSAE J1979 / ISO 15031から5(日付:2014年8月11日)、算出したエンジン負荷がによって計算され、以下の式:
LOAD_PCT = [current airflow] / [(peak airflow at WOT@STP as a function of rpm) *
(BARO/29.92) * SQRT(298/(AAT+273))]
Where:
- STP = Standard Temperature and Pressure = 25 °C, 29.92 in Hg BARO,
- SQRT = square root
- WOT = wide open throttle
- AAT = Ambient Air Temperature (in °C)
Characteristics of LOAD_PCT are:
- Reaches 1.0 at WOT at any altitude, temperature or rpm for both naturally
aspirated and boosted engines.
- Indicates percent of peak available torque.
- Linearly correlated with engine vacuum
- Often used to schedule power enrichment.
- Compression ignition engines (diesels) shall support this PID using fuel
flow in place of airflow for the above calculations.
この部分の2番目の部分(特性)は、探している多くの情報を提供します。方程式で与えられる割合は、利用可能なピークトルクの割合を示します。
エンジン負荷を検知および決定するために、ECUはどのパラメーターを見ますか?エンジン負荷を返す単一の包括的なセンサーはないと思います。ここでは、いくつかの信号が結合されている可能性があります。
これを把握するために使用するセンサーは1つではありません。ガソリン(または火花点火)エンジンの場合、吸気センサー(IAT)、マニホールド絶対圧(MAP)センサー、スロットル位置センサー(TPS)、およびエンジン冷却液温度(ECT)センサーを使用して計算を行い、エンジンは計算を行う準備ができた時点です。パーセント変数は、PID $ 04を使用してECUから読み取ることができます。規格によれば、これを維持するには圧縮点火(ディーゼル)システムと火花点火(ガソリン)システムの両方が必要です。
一部のECUは、相対的なエンジン負荷と絶対的なエンジン負荷を区別するように見えます。2つの違いは何ですか?
計算されたエンジン負荷の上記の式を見てきました。以下は、絶対エンジン負荷の計算です。
LOAD_ABS = [air mass (g / intake stroke)] / [1.184 (g / intake stroke) *
cylinder displacement in liters]
Derivation:
- air mass (g / intake stroke) = [total engine air mass (g/sec)] /
[rpm (revs/min)* (1 min / 60 sec) * (1/2 # of cylinders (strokes / rev)]
- LOAD_ABS = [air mass (g)/intake stroke] / [maximum air mass (g)/intake
stroke at WOT@STP at 100% volumetric efficiency] * 100%.
Where:
- STP = Standard Temperature and Pressure = 25 °C, 29.92 in Hg (101.3 kPa)
BARO
- WOT = wide open throttle
The quantity (maximum air mass (g)/intake stroke at WOT@STP at 100%
volumetric efficiency) is a constant for a given cylinder swept volume.
The constant is 1.184 (g/liter 3) * cylinder displacement (liter 3/intake
stroke) based on air density at STP.
Characteristics of LOAD_ABS are:
- Ranges from 0 to approximately 0.95 for naturally aspirated engines,
0 – 4 for boosted engines
- Linearly correlated with engine indicated and brake torque,
- Often used to schedule spark and EGR rates,
- Peak value of LOAD_ABS correlates with volumetric efficiency at WOT.
- Indicates the pumping efficiency of the engine for diagnostic purposes.
おそらくおわかりのように、この方程式は空気の流れと基本的にエンジンの排気量に依存しています。体内で述べているように、これはWOTでの容積効率(吸気行程でシリンダーが空気で完全に満たされる程度)と相関しています。この変数は、PID $ 43でECUから読み取ることができます。火花点火システムの規格でのみ必要です。